torstai 12. marraskuuta 2015

Road trip ... 2007?

Olen kuvitellut, että kyllä asiat palautuvat mieleeni kun katselen kuvia. Mutta ei kyllä ole kovinkaan lupaavaa. Muistelisin kuitenkin, että aloitimme kesäiset auto+ telttalomat koirien kanssa kesällä 2007. Siitä lähtien ollaan joka kesä tehty jonkinlainen telttailukierros, ja aina on ainakin osa lomasta oltu Ruotsissa.

Ruotsiin matkattiin laivalla (ensimmäisillä retkillä se vielä oli tapana).

Naapurimaahan saavuttuamme turisteilimme hieman Tukholman tuntumassa - losseiltiin joillekin pikkusaarille ja käytiin mm Vira brukissa. Myöhemmillä matkoilla ollaan käyty monissa muissakin ruukeissa, mutta niistä varmaan myöhemmin lisää (tarinoita ja kuvia).

Ensimmäiset yöt vietimme Nemin kasvattajan asuntovaunussa heidän pihallaan Rimbossa. Meillä oli mukavasti koiramaista ohjelmaa noina päivinä mitkä vietimme tuolla: kenneltreffit, MH-kuvaus (se oli Sandvikenissa jossa käytiin päiväseltään) molemmille koirillemme ja kävinpä jopa Merrin kanssa Tukholmassa tokokokeessa :o

Näkymät kasvattajan takapihalta.

Rimbosta jatkettiin matkaa - ensin mentiin tutustumaan Uppsalan hautakumpuihin.

Uppsalan jälkeen ajettiin Sigtunaan, johon ihastuttiin heti ensivierailulla ja tuon käynnin jälkeen ko pikkukaupunki on kuulunut vakiovierailukohteisiin Ruotsin reissuilla.

Ensimmäiseksi leirintäalueyöksi päädyttiin Vätternin pohjoisrannalle "Harge Bad & Camping" -nimiseen paikkaan. Josta mulla ei ole mitään muistikuvia, mutta kuvia selaamalla näyttää, että ei sitten olla vissiin yövytty teltassa vaan mökissä :o

Kesän 2007 road tripillä tapahtui paljon legendaarisia asioita. Sigtunan lisäksi pysähdyttiin myös Brahehus:lla ja Vadstenassa. Brahehus:n ohi on ajettu lukemattomia kertoja ja Vadstenaakin on käyty ihastelemassa useampaan kertaan: kiva historiallinen pieni kaupunki missä on mukava jaloitella ja käyttää koiria lenkillä. Plus Vadstenasta löytyy Nemille oiva vedessä läträyspiste :)

Brahehus'in jälkeen pysähdyttiin Grännassa. Niin, siellä missä joka kadunkulmassa myydään niitä ihania polkkaporsaita (Polkagris) :) Jep jep, ne ovat säilyttäneet suosioni lapsuudesta asti yksinä lempikarkeistani, joten toki toisinaan Ruotsissa pitää vähintäänkin syödä polkkaporsaita jos ei nyt aina vierailla niiden tekopitäjässä ;)

Grännan jälkeen ei taidettu pysähdellä muuta kuin tankkaamaan / ostoksille. Yöpymispaikaksi oltiin valikoitu jo etukäteen (Fucking) Åmål. Se elokuva (Fucking Åmål) kolahti meihin aikoinaan niin paljon, että pitihän sitä paikkakuntaa mennä ihmettelemään - yhtään paikkaa en tainnut elokuvasta tunnistaa, mutta ihan ok leirintäalue paikka siellä silti oli. Tosin melkoisen tuulinen, mutta hyvin pysyi teltta maassa eikä lähtenyt lentoon vaikka oltiin tuolla jopa kaksi yötä. Åmålin leirintäalue on niitä harvoja ruotsalaisia (tai minkään maalaisia) leirintäalueita missä ollaan yövytty toistamiseenkin.

Åmålista keksittiin lähteä käymään päiväseltään Norjassa. Tuolloin ei vielä Ruotsista Norjaan matkustettaessa vaadittu koirilta matolääkkeitä, joten sen suhteen ei tarivnnut huolehtia. Ja missäpä muuallakaan penkkiurheilijat olisivat käyneet kuin Holmenkollenilla, jonne ei muuten ollut mitenkään yksinkertaista ajaa. Olisi pitänyt tietää se kaupunginosa missä suunnalla urheilukeskus sijaitsee, koska viittoja Holmenkollenille ei ollut - tai ne viitat olivat vasta sitten huomattavasti lähempänä kyseistä paikkaa. Harmaita hiuksia yritti myös aiheuttaa se seikka, että Norjassa (ainakin joissakin paikoissa) pitää maksaa tietulleja - siinä vaiheessa kun olimme ännättä kertaa menossa samaan tietulliin alkoi hieman tuntumaan, että olikohan tämä Norjan reissu sittenkään niin hyvä päähänpisto ;)

Oslossa piipahduksen jälkeen takaisin Åmålissa

Automatkoilla tulee yllättävän vähän syötyä grilliruokaa, mutta Åmålista lähdettyämme pysähdyttiin Mäkkiin hampurilaisille - koirat saivat myös roskaruokaa.

Eetun mielenkiinto metallurgia-aiheisiin asioihin vaikuttaa joskus myös lomamatkojen päiväohjelmiin. Sillä välin kun minä hengailin koirien kanssa niin Eetu kävi tarkemminkin tutustumassa Falunin kuparikaivokseen - joka ehkä on ensimmäisiä Maailmanperintökohteita (UNESCO) missä on käyty.

Falunin leirintäalueella oltiinkin sitten seuraava yö. Falunissa oli tuolloin (juurikin sen campingin vieressä) joku hevosaiheinen tapahtuma, joten väkeä oli paljon (myös niitä heppoja). Pienelle teltallemme löytyi onneksi kolo alueelta joten saimme yöpyä siellä ja kuntoilla iltalenkiksi urheilustadionin maastossa. Myös Falunissa on yövytty toisenkin kerran (kesän 2015 reissulla).

Falunista matka jatkui hieman pohjoisemmaksi; oltiin varattu Orsasta leirintäaluemökki etukäteen, kun olin ilmoittanut koirat lappalaiskoirien erikoisnäyttelyyn - ja jotenkin ajattelin, että telttailu olisi hankala yhdistää koiranäyttelyssä käyntiin (miksi, en osaa enää sanoa).

Nemi kasvattajansa kanssa kehässä ja minä Merrin kanssa.

Orsasta matka jatkui aina vain pohjoisemmaksi, niin, että päästiin jo poronhoitoalueen puolellekin.

Ajeltiin aika pitkästi ennen kuin lopulta päädyttiin yöpymään Jokkmokkiin - jossa muuten oli ihan tajuttoman paljon hyttysiä. Matkan varrella syötiin erittäin hyvät pizzat jossain pitäjässä E45 -tien varrella.

Jokkmokista ajettiin aina vain pohjoisemmaksi. Seuraava pysähdyspaikka taisikin olla Kiruna - ja sen jälkeen pysähdeltiin muutamaan otteeseen niin koirat pääsivät haistelmaan aitoja ruotsalaislappilaisia hajuja :)

Riksgränsenillä.
Riksgränseniltä jatkettiin Norjaan, jossa käytiin Lofooteilla. Minä en ollut aiemmin käynyt tuolla saariryhmittymällä - ja se oli kyllä käymisen arvoinen paikka. Siellä oli niin kaunista, jylhää ja upeaa. Laivamatkan jälkeen ajettiin niin pitkälle kuin tietä riitti eli siltoja ja tunneleita oli joitakin ennen kuin saavuttiin E10 tien loppuun kylään nimeltä Å. Siellä käännyttiin takaisin ja ajettiin takaisin lauttasatamaan, jossa odotettiin, jotta kello olisi tarpeeksi aamun ensimmäisen laivan lähtöön. Lofootteja ajeltiin päästä päähän juhannusyönä. Useita kertoja pysähdyttiin ottamaan kuvia ja/tai ulkoiluttamaan koiria.

Lofooteilta poistumisen jälkeen ajettiin takaisin Ruotsiin. Ruotsin lapin läpi Suomen puolelle ja sieltä kotiin. Eli Jokkmokista lähdön jälkeen seuraava varsinainen yöpymispaikka oli koti (joo, oltiin nukuttu joitain tunteja autossa ettei ihan samoilla silmillä menty ;)). Paluumatkalla pysähdyttiin vielä Masugnsby:ssä tutustumassa yhteen ruukkiin ennen kuin poistuttiin Ruotsista.